Brandstof verbruik

truckbanden hoogeveen

De energiezuinigheid van banden (brandstofverbruik en CO2-uitstoot) wordt gemeten aan de hand van de rolweerstand. Een klein verschil in rolweerstand is al van invloed op het brandstofverbruik in de transportbranche. Tussen twee klassen, bijvoorbeeld "B" en "A", kan het verschil in brandstofverbruik op een compleet uitgerust voertuig oplopen tot 3 l/100km.

Bron: Bandenfabrikanten GOODYEAR DUNLOP, MICHELIN en BRIDGESTONE.

Grip op nat wegdek

truckbanden hoogeveen

Het gedrag van banden tijdens het remmen op een nat wegdek is één van de belangrijkste graadmeters voor de veiligheid van banden. Tijdens een noodremtest, waarbij van 60 naar 20 km/uur wordt afgeremd, worden de remprestaties van een te classificeren band vergeleken met die van een referentieband. Voor een vrachtwagen die over 30 meter van 60 km/uur naar 20 km/uur afremt, bedraagt het verschil in remweg tussen twee bandklassen, bijvoorbeeld "C" en "B", ongeveer 15%, d.w.z. 4,5 meter.

Bron: Bandenfabrikanten GOODYEAR DUNLOP, MICHELIN en BRIDGESTONE.

Geluidsniveau

truckbanden hoogeveen

Tijdens het meten van rolgeluidemissie (extern geluid) wordt het geluid gemeten dat banden maken. Aangezien het rolgeluid van banden geluidshinder veroorzaakt en dus van invloed is op het milieu, wordt steeds meer aandacht besteed aan dit criterium, met name voor stedelijk vervoer. Het verschil tussen een band met één golf en een band met twee golven bedraagt 3 dB, wat neerkomt op een halvering van het rolgeluid.

Bron: Bandenfabrikanten GOODYEAR DUNLOP, MICHELIN en BRIDGESTONE.

Truckbanden &

labels